Paula Bonet (Vila-real, 1980)

Licenciada en Bellas Artes por la Universidad Politécnica de Valencia en la especialidad de pintura, completa su formación en Santiago de Chile, Nueva York y Urbino.

Su trabajo se centra en la pintura al óleo, el grabado y la escritura. Ha realizado exposiciones en Barcelona, Madrid, Oporto, París, Londres, Bélgica, Urbino, Berlín, Santiago de Chile, Valencia, Miami y México. Qué hacer cuando en la pantalla aparece The End (Lunwerg, 2014), 813 (Bridge, 2015), y La Sed (Lunwerg, 2016) son sus primeras publicaciones editoriales. En ellas, la imagen y la palabra tienen el mismo peso. En abril de 2017 publica Quema la memoria (Lunwerg), un cancionero ilustrado donde su universo se funde con el del cantautor The New Raemon. En marzo de 2018 publica Por el olvido (Lunwerg) junto al dibujante Aitor Saraiba. Con Roedores | Cuerpo de embarazada sin embrión (Literatura Random House, 2018) da voz al silencio, rompe un tabú y normaliza una realidad tan común como la del aborto espontáneo.

En 2018 recibe la Alta distinción de la Generalitat Valenciana siendo galardonada con la Medalla al Mérito Cultural. Desde entonces dirige el Taller La madriguera, un espacio de creación y aprendizaje en el que se desarrollan técnicas vinculadas con la gráfica y con la literatura.

Actualmente gira junto a The New Raemon con el espectáculo Quema la memoria, una performance que aúna música, palabra y pintura con gran éxito de público y aplauso de la crítica.

Su obra más reciente es La anguila, que aborda la palabra y también la imagen. La anguila es dos trabajos homónimos que exploran lo mismo desde diferentes frentes: la literatura (Anagrama, 2021) y la pintura (Sala La Nau, Universitat de València, 2021).

Paula Bonet (Vila-real, 1980)

Llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, completa la seva formació a Santiago de Xile, Nova York i Urbino.

El seu treball es centra en la pintura a l’oli, el gravat i la il·lustració. Ha exposat a Barcelona, Madrid, Oporto, París, Londres, Bèlgica, Urbino, Berlín, Santiago de Xile, València, Miami i Mèxic. La seva obra culmina amb la publicació de diferents llibres dels que és autora tant del text com de la imatge. Qué hacer cuando en la pantalla aparece The End (Lunwerg, 2014) , 813 (La Galera, 2015), i La Sed (Lunwerg, 2016) -un llarg poema en clau feminista-, són els seus projectes més coneguts. L’abril de 2017 publica Quema la memoria (Lunwerg), un cançoner il·lustrat on el seu univers es fon amb el del cantautor The New Raemon en l’aniversari dels seus 10 anys de carrera. El març de 2018 publica Por el olvido (2018, Lunwerg) i  Roedores | Cuerpo de embarazada sin embrión (Literatura Random House, 2018), un llibre que dona veu al silenci, trenca un tabú i normalitza una realitat tan comú com la de l’avortament espontani. 

L’ octubre de 2018 rep l’ Alta Distinció de la Generalitat Valenciana sent guardonada amb la Medalla al Mèrit Cultural. 

El 2019 publica pintures i gravats en l’edició il·lustrada de El año del pensamiento mágico (Literatura Random House) de Joan Didion.

Actualment treballa en La anguila. Un projecte que és, per una banda exposició de pintura (La Nau, Universitat de València, març 2021) i per un altra novel·la (Editorial Anagrama, març 2021). Les pintures i el text assenyalen aquella agressió que hauria de ser òbvia però que és molt difícil de mostrar perquè és preservada per la nostra manera habitual d’actuar: els atacs als quals aquest context sotmet als cossos de les dones, com les maternitats, les herències, un lèxic que nomena en masculí, la toxicitat de moltes relacions familiars, el tèrbol de les relacions d’una amb si mateixa i l’evidència -també normalitzada pel context- d’agressions molt més radicals.

Al mateix temps desenvolupa i aferma el projecte Taller La madriguera, un espai multidisciplinar que dirigeix i on es treballen tècniques com el gravat, la pintura o l’escriptura tant de la seva mà com de la mà d’artistes com Lara Moreno, Paula Cifuentes o María Melero.

Paula Bonet (Vila-real, 1980)

BSA on Fine Arts at the Polytechnic University of Valencia, completes her education in Santiago de Chile, New York and Urbino.

She focuses on engraving and oil painting techniques, introducing illustration in her works in 2009. Her drawings have been exhibited in Madrid, Barcelona, Valencia, Porto, Paris, London, Belgium, Urbino and Berlin.

Her work, full of poetry, ends up with the publication of several books that she both writes and illustrates. Qué hacer cuando en la pantalla aparece The End (Lunwerg, 2014) and 813 (La Galera, 2015) -a tribute to the French film director François Truffaut-, are her most well-known projects.

In late 2016 she published La Sed (Lunwerg), its third editorial project. A long poem where word and image go hand in hand and where the artist breaks with all aesthetics previous to this cruel book about sentimental and emotional disorientation.

In April 2017 she published Quema la memoria (Lunwerg), an illustrated songbook where her universe melts with the one from the singer-songwriter The New Raemon on the anniversary of his 10-year career.

In June of the same year appeared “Escribe con Rosa Montero“, a booklet published by Alfaguara where the writer gives the keys to learn to write fiction. A brief illustrated writing course taught by one of the most important novelists of today.

In March 2018 she publishes Por el olvido (2018, Lunwerg), a song of love for literature and friendship, Roberto Bolaño and his novel Los detectives salvajes, a four-handed work with the artist Aitor Saraiba who should not be understood as an illustrated Bolaño text: it is the search for the author of 2666 and Putas asesinas, but also the hunting of his fading shadow.

She has just published Roedores | Cuerpo de embarazada sin embrión(Literatura Random House, 2018), a book with a diary format accompanied by an animated painting in which an attempt is made to understand the corporeity of absence to illuminate one of those constructions erected in the darkness by so many women. Roedores | Cuerpo de embarazada sin embrión gives voice to silence, breaks a taboo and normalizes a reality as common as miscarriage.

In October 2018 she received the High Distinction of the Generalitat Valenciana being awarded with the Medal of Cultural Merit.

In 2019, he published paintings and engravings in the illustrated edition of El año del pensamiento mágico (Random House Literature) by Joan Didion.

Currently and after having been programmed at the Sala La Villarroel in Barcelona, ​​he is touring with the singer-songwriter The New Raemon with the show Quema la memoria, a performance that combines music, words and painting and has had great success with the public and critics.

La anguila is, on the one hand a painting exhibition (La Nau, University of Valencia, September 2020) and on the other a novel (Editorial Anagrama, February 2021). The paintings and the text point out that type of aggression that should be obvious but that is very difficult to show because it is preserved by our usual way of acting: the attacks that this context submits to the bodies of women, such as maternity wards, inheritances, a lexicon that names masculine, the toxicity of many family relationships, the murkiness of relationships with oneself and the evidence – also normalized by the context – of much more radical aggressions, those that occur in places of power and that normally they are executed by the ones who know that the world is made for them and live without worrying about them.